ارزش های پیشنهادی در مدل کسب و کار

زمان مطالعه: 3 دقیقه

17 بهمن 1402

ارزش های پیشنهادی در مدل کسب و کار

در واقع ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک شرکت به سایر شرکت‌ها توسط مشتریان است. هر ارزش پیشنهادی متشکل از بسته‌ای منتخب از محصولات یا خدمات است. که نیازهای یک بخش خاص از مشتریان را برآورده می‌نماید. به عبارت بهتر، ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار، مجموعه یا بسته ای از منافع است که شرکت به مشتریان پیشنهاد میدهد.
در بخش ارزش پیشنهادی از مدل کسب و کار سوالات زیر مطرح میگردد:

چه ارزش هایی را به مشتریان ارائه میکنیم؟

به جل کدامیک از مشکلات مشتریان خود کمک می‌کنیم؟

چه نیازهایی از مشتری را برآورده می‌سازیم؟

چه بسته‌ای از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتری ارائه میدهیم؟

 

نمونه ارزش های پیشنهادی کسب و کار

 

تازگی

بخشی از مشتریان علاقه زیادی به استفاده از فناوری‌های جدید و آزمایش محصولات تازه دارند، این‌ها کسانی هستند که هنگامی که به فروشگاه ها می‌روند، علاقه زیادی دارند که کالاهای جدید را خریداری و آزمایش کنند، از اولین بودن لذت می‌برند. مثلا استفاده از یک روش جدید به کاشت سبزی، برای آن‌ها جذاب است و کنجکاو هستند که ببینند این روش چطور کار می‌کند. پس برای این دسته افراد تازگی مهم است و یک ارزش تلقی می‌شود.

 

عملکرد

دسته‌ای از افراد به دنبال عملکرد بهتر هستند، در مثال خرید لپتاپ، فرض کنید که شما به دنبال همان کیفیت بالای صفحه نمایش هستید، پس برای شما ارزش، کیفیت بالای مانیتور هست.
در این حالت شما عملکرد را بر برند ترجیح می‌دهید و فقط به کیفیت صفحه نمایش و احتمالا موارد دیگری مثل رم، سی پی یو توجه می‌کنید، در مثالی مشابه شاید یک نفر به دنبال انجام بازی بر روی سیستم شخصی خود هست و مهم‌ترین نکته برایش سرعت پردازنده است، پس عملکرد پردازنده برای این شخص یک ارزش است. این افراد شاید به‌روز بودن برایشان خیلی مهم نباشد، بلکه مهمترین نکته برای آن‌ها عملکرد مورد نیازشان است.
 

سفارشی سازی

بیایید یک مثال را مورد بررسی قرار دهیم، فرض کنید که شما می‌خواهید یک سایت برایفروشگاه خود تهیه کنید، شما دو انتخاب دارید:
انتخاب اول: اینکه یک سایت آماده بخرید، در این حالت انتخاب‌های شما محدود است ولی سرعت تهیه و رفع این نیازتان بالاست، از طرفی ممکن است سایتی که تهیه می‌کنید، نیاز به تغییرات و یا اصلاحات داشته باشد. این یک راه ساده برای رفع نیاز شماست.
انتخاب دوم: تماس با یک مجموعه حرفه‌ای و سفارش یک سایت ویژه است، در اینجا شما حق انتخاب زبان برنامه نویسی، کیفیت، قالب شخصی سازه شده و غیره را دارید، در این حالت شما حق انتخاب بیشتری داشته و سایت شما به‌ صورت اختصاصی برای شما تهیه و آماده می شود، ولی در این حالت زمان و هزینه بیشتری صرف می‌شود.افـراد مختلف انتخاب‌های مختلفی دارند ولی برای برخی، سفارشی سـازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند یک ارزش کلیدی محسوب شود.

 

طراحی

برای اکثر مشتریان طراحی و ظاهر یک محصول و خدمت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیبایی‌های ظاهری بیشتر مورد توجه هستند، شیوه تعامل محصول و کاربر برایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مساله در صنعت مد و طراحی وبسایت و اپلیکیشن های موبایل بیشتر به چشم می‌خورد. ترکیب رنگ، مدل و طرح محصول و غیره مواردی هستند که برای برخی از مشتریان به‌عنوان ارزش محسوب می‌شوند. برای مثال طراحی ظاهری گوشی آیفون و کاربری آسان یکی از ارزش‌هایی است که اپل به مشتریانش ارائه می دهد.