چگونه سرعت وب سایت ها را افزایش دهیم

زمان مطالعه: 7 دقیقه

02 اسفند 1402

چگونه سرعت وب سایت ها را افزایش دهیم

عملکرد وب یک اصطلاح جامع برای کیفیت قابل اندازه‌گیری و درک شده از تجربه کاربری یک وب‌سایت است - با تأکید خاصی بر سرعت و قابلیت اطمینان صفحه.

توسعه دهندگان و صاحبان وب سایت می توانند چندین قدم برای بهبود عملکرد وب سایت خود بردارند. این مراحل شامل بهینه‌سازی فاکتورهای طراحی وب مانند اندازه‌های تصویر، قالب‌بندی کد و استفاده از اسکریپت خارجی، همراه با انتخاب ارائه‌دهنده‌های خوب برای میزبانی، ذخیره‌سازی محتوا، و تعادل بار است.

هنگامی که صفحات وب سریعتر و قابل اطمینان تر بارگیری می شوند، نه تنها تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند، بلکه تمایل دارند در نتایج جستجوی ارگانیک رتبه بالاتری داشته باشند، برای بازدیدکنندگان بالقوه بیشتر قابل مشاهده هستند و اغلب نرخ تبدیل بالاتری را مشاهده می کنند.

 

نحوه تست عملکرد وب سایت

اولین قدم مهم در بهبود عملکرد یک وب سایت، اندازه گیری عملکرد فعلی آن است. عوامل مختلفی تعیین می‌کنند که کاربران (و سایر طرف‌ها) چگونه سرعت و قابلیت اطمینان یک وب‌سایت را درک می‌کنند، و اندازه‌گیری این عوامل تنها راه برای دانستن اینکه کدام اقدامات باعث بهبود بیشتر خواهد شد.

تعدادی ابزار رایگان برای اندازه گیری عملکرد وجود دارد، از جمله Google Lighthouse (موجود در مجموعه DevTools مرورگر وب Google Chrome) و Cloudflare Observatory (برای هر کاربر Cloudflare در داشبورد خود در دسترس است).

صاحبان وب سایت باید از این ابزارها برای ارزیابی چه چیزی استفاده کنند؟ یک مکان خوب برای شروع Core Web Vitals است - مجموعه ای از سه معیار که جنبه های مهم عملکرد وب را اندازه گیری می کند:

  • Largest Contentful Paint سرعت بارگیری بزرگترین عنصر در صفحه را اندازه گیری می کند
  • First Input Delay سرعت واکنش یک صفحه به ورودی کاربر را اندازه گیری می کند
  • Cumulative Layout Shift  ثبات بصری عناصر صفحه را اندازه گیری می کند

علاوه بر ارائه سیگنال‌های ارزشمند تجربه کاربر، بهبود Core Web Vitals می‌تواند رتبه بالاتری را در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل ایجاد کند.

سایر معیارهای مهم برای ارزیابی عبارتند از: Time to First Byte (زمان شروع بارگذاری یک صفحه)، سرعت جستجوی DNS (سرعتی که سرویس نام دامنه یک صفحه یک نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کند) و Time to Interactive (کاربر با چه سرعتی می تواند تعامل با یک صفحه).

برای اینکه ببینید اندازه‌گیری این معیارها چگونه می‌تواند به عمل تبدیل شود، به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • صفحه وب با بزرگ‌ترین رنگ محتوایی کند بسیار طولانی است تا بزرگترین مؤلفه خود را به کاربران نشان دهد. مالک صفحه وب می‌تواند بررسی کند که آیا کد غیرضروری قبل از آن مؤلفه بارگیری می‌شود یا خیر - و بررسی کند که آیا کد مذکور را حذف کند یا خیر.
  • بازیابی وب‌سایت یک صفحه وب با زمان کم برای اولین بایت بسیار طولانی است

منابع از سرور اصلی آن مالک صفحه وب می‌تواند زمان‌های پاسخ‌دهی ارائه‌دهنده DNS و میزبان وب‌سایت خود را بررسی کند - با چشم‌اندازی به پیکربندی مجدد یا جایگزینی یک یا هر دو سرویس.

 

نحوه بهبود عملکرد وب سایت

در حالی که هیچ طرح تضمینی برای عملکرد وب قوی وجود ندارد، صاحبان وب سایت می توانند از بهترین روش های زیر برای کمک به افزایش سرعت و قابلیت اطمینان سایت استفاده کنند:

 

بهینه سازی تصاویر

بارگذاری تصاویر در یک وب‌سایت معمولاً طولانی‌ترین زمان را می‌برد زیرا فایل‌های تصویری از نظر اندازه بزرگتر از فایل‌های HTML و CSS هستند. خوشبختانه، زمان بارگذاری تصویر را می توان از طریق بهینه سازی تصویر کاهش داد، که معمولاً شامل کاهش وضوح و ابعاد آن و فشرده سازی خود فایل تصویر است.

 

تعداد درخواست های HTTP را محدود کنید

اکثر صفحات وب به مرورگرها نیاز دارند که چندین درخواست HTTP برای دارایی های مختلف در صفحه، از جمله تصاویر، اسکریپت ها و فایل های CSS ایجاد کنند. در واقع، بسیاری از صفحات وب به ده ها مورد از این درخواست ها نیاز دارند. هر درخواست منجر به یک رفت و برگشت به سرور میزبان منبع می شود که می تواند به زمان بارگذاری کلی یک صفحه وب اضافه کند.

به دلیل این مشکلات احتمالی، تعداد کل دارایی هایی که هر صفحه برای بارگیری نیاز دارد باید به حداقل برسد. تست سرعت باید به شناسایی درخواست‌های HTTP کمک کند که بیشترین زمان را می‌گیرند.

 

از کش کردن HTTP مرورگر استفاده کنید

کش مرورگر یک مکان ذخیره سازی موقت است که مرورگرها کپی فایل های ثابت را ذخیره می کنند تا بتوانند صفحات وب اخیراً بازدید شده را سریعتر بارگیری کنند. توسعه دهندگان می توانند به مرورگرها دستور دهند تا عناصر یک صفحه وب را در حافظه پنهان ذخیره کنند که اغلب تغییر نمی کنند. دستورالعمل‌های کش مرورگر در سرفصل‌های پاسخ‌های HTTP از سرور میزبان قرار می‌گیرد. این مقدار داده‌هایی را که سرور باید به مرورگر منتقل کند بسیار کاهش می‌دهد و زمان بارگذاری را برای کاربرانی که مرتباً از صفحات خاصی بازدید می‌کنند کوتاه می‌کند.

 

جاوا اسکریپت غیرضروری مسدودکننده رندر را حذف کنید

صفحات وب ممکن است کد غیرضروری داشته باشند که قبل از محتوای صفحه مهمتر بارگیری می شود و زمان بارگذاری کلی را کاهش می دهد. این امر به ویژه در وب سایت های بزرگ که بسیاری از صاحبان به طور مستقل کد و محتوا را اضافه می کنند رایج است. صاحبان صفحات وب می توانند از یک ابزار عملکرد وب برای شناسایی کدهای غیر ضروری در صفحات با عملکرد ضعیف استفاده کنند.

 

استفاده از اسکریپت های خارجی را محدود کنید

هر عنصر صفحه وب اسکریپتی که از جای دیگری بارگیری می‌شود - مانند سیستم‌های نظردهی خارجی، دکمه‌های CTA، پلاگین‌های CMS یا پنجره‌های بازشوی نسل اول - باید هر بار که صفحه بارگیری می‌شود، بارگیری شود.

بسته به اندازه اسکریپت، اینها می توانند سرعت صفحه وب را کاهش دهند، یا باعث شوند صفحه وب به یکباره بارگیری نشود (به این حالت "پرش محتوا" یا "تغییر طرح" می گویند و می تواند به ویژه برای کاربران تلفن همراه که اغلب این مشکل را دارند ناامید کننده باشد. برای پیمایش برای دیدن کل صفحه وب).

 

استفاده از تغییر مسیر را محدود کنید

تغییر مسیر زمانی است که بازدیدکنندگان یک صفحه وب به جای آن به صفحه دیگری هدایت می شوند. ریدایرکت ها چند کسری از ثانیه یا گاهی حتی ثانیه های کامل را به زمان بارگذاری صفحه اضافه می کنند. تغییر مسیرها گاهی اجتناب‌ناپذیر هستند، اما ممکن است بیش از حد از آنها استفاده شود - و ممکن است در طول زمان در وب‌سایت‌های بزرگ‌تر با مالکان متعدد جمع شوند. صاحبان وب سایت باید دستورالعمل های روشنی را در مورد استفاده از تغییر مسیر ایجاد کنند و به طور دوره ای صفحات وب مهم را برای تغییر مسیرهای غیر ضروری اسکن کنند.

 

فایل های CSS و JavaScript را کوچک کنید

کوچک کردن کد به معنای حذف هر چیزی است که کامپیوتر برای درک و اجرای کد به آن نیاز ندارد، از جمله نظرات کد، فضای خالی و نیم ویرگول های غیر ضروری. این باعث می شود فایل های CSS و جاوا اسکریپت کمی کوچکتر شوند تا سریعتر در مرورگر بارگذاری شوند و پهنای باند کمتری اشغال کنند. اگرچه کوچک‌سازی معمولاً بهبود عملکرد نهایی را ارائه می‌کند، اما همچنان بهترین روش مهم است.

 

از خدمات شخص ثالث مؤثر برای عملکردهای مهم وب سایت استفاده کنید

  • میزبانی: حتی بهترین وب سایت طراحی شده نیز به کندی بارگیری می شود اگر سرور اصلی آن به درخواست ها به آرامی پاسخ دهد. صاحبان وب سایت باید سروری با میانگین زمان پاسخگویی کمتر از 200 میلی‌ثانیه و با سابقه خوب در قابلیت اطمینان انتخاب کنند.
  • DNS: DNS سیستمی است که دامنه ها (به عنوان مثال example.com) را به آدرس های IP ترجمه می کند - بخش مهمی از فرآیند بارگذاری صفحه.
  • ذخیره سازی: هرچه محتوای وب سایت به افرادی که آن را درخواست می کنند نزدیک تر باشد، سریع تر می توانند آن را دریافت کنند. صاحبان وب‌سایت‌ها باید از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) برای ذخیره محتوای وب در بسیاری از مکان‌ها در سراسر جهان استفاده کنند، بنابراین درخواست‌های کاربر برای رسیدن به سرور اصلی وب‌سایت نیازی به طی کردن صدها یا هزاران مایل (و در بسیاری از شبکه‌های مستقل) ندارند.
  • امنیت سایبری: حملات DDoS، ربات های مخرب و سایر حملات سایبری می توانند عملکرد یک وب سایت را کاهش دهند. این موضوع بسیار گسترده است و نمی‌توان در اینجا به جزئیات پرداخته شود، اما صاحبان وب‌سایت باید یک ارائه‌دهنده امنیت برنامه وب را انتخاب کنند که ترافیک مخرب را بدون کاهش سرعت ترافیک قانونی فیلتر کند.